Begrijpend lezen – informatie voor ouders

Om een tekst goed te begrijpen, zijn woordenschat en kennis over het onderwerp van de tekst belangrijk. Voor begrip van de hoofdzaken in een tekst moet de lezer zo’n 90% van de woorden in de tekst kennen. Voor het begrijpen van de meeste details, moet 95% van de woorden bekend zijn.
Naast woordenschat en kennis over het onderwerp is het belangrijk dat de lezer voldoende technische leesvaardigheid heeft om de tekst vlot te lezen.

Wat is woordenschat?
De woordenschat van een leerling geeft aan hoeveel woorden een leerling kent en kan gebruiken. Leerlingen met een goede woordenschat hebben een variatie aan woorden tot hun beschikking om zichzelf uit te drukken, om anderen te begrijpen en om datgene wat ze lezen te begrijpen.
Leerlingen leren woordenschat door het lezen van teksten die ze redelijk goed begrijpen, als er eenmaal een ‘goede’ woordenschat is kan de lezer deze uitbreiden door veel te lezen.
Als er nog niet zo’n ‘goede’ woordenschat is, moet de lezer geholpen worden bij het opbouwen van woordenschat. Dit kan thuis heel goed gedaan worden door interactief voorlezen. Het woordje interactief is hierbij belangrijk. De voorlezer kan in dit geval dus niet vervangen worden door een luisterboek.

Interactief voorlezen
Zoek samen een boek uit dat het kind interesseert. Dit kan een leesboek zijn, maar ook een informatief boek of een prentenboek.  

Bespreek het boek, de titel, de achterflap en de illustraties met het kind. Welke informatie kun je[1] hieruit halen? Waar gaat het boek over? Waar speelt het zich af? Kan het kind het verloop van het boek voorspellen?
Bespreek de voorkennis met betrekking tot het onderwerp. Wat weet je1 al van het onderwerp van het boek? Grijp zoveel mogelijk terug naar gebeurtenissen in het leven van het kind.

Tijdens het voorlezen schenkt u aandacht aan moeilijke woorden. Kan het kind de betekenis ‘raden’ door gebruik te maken van informatie eerder in de tekst? Of doordat het een deel van het woord al kent? Laat het kind eerst nadenken en licht pas daarna het woord toe.
Omdat het belangrijk is om de ‘snelheid’ erin te houden bij voorlezen, kunt u dit het best niet bij alle woorden doen. Sommige woorden kunt u dan kort toelichten of er een synoniem van geven.

Na het lezen kunt u uw kind het verhaal of boek in eigen woorden laten vertellen. Was het verloop van het verhaal zoals voorspelt? Wat heeft het kind ‘geleerd’ door het lezen van het boek?

[1] Met ‘je’ wordt hier het kind bedoeld, dit zijn vragen die je aan het kind kunt stellen.

Woordenschat oefenen
Het heeft niet veel zin om losse woorden te oefenen. Woordenschat wordt het best geleerd in een context. Zoals bij het voorlezen van een boek.
Het is echter wel belangrijk om de ‘nieuwe’ woorden te herhalen. Dit kan door het kijken van filmpjes (bijvoorbeeld via http://www.schooltv.nl/) die bij het thema van het boek aansluiten, (voor)lezen van andere boeken binnen hetzelfde thema, door over de woorden te praten of door het spelen van taalspelletjes.

Vlot lezen
Is vlot lezen nog lastig? Dan zijn er naast voorlezen de volgende mogelijkheden:

Luisterboeken
Als het technische lezen van het kind ontoereikend is om bepaalde boeken zelf te lezen, dan zijn luisterboeken een idee. Tegenwoordig zijn van veel kinderboeken ook luisterboeken uitgegeven. Deze zijn te leen in de bibliotheek of te koop in een boekwinkel of via apps.

Hybride lezen
Hierbij wordt een e-boek gelezen. Het boek wordt voorgelezen terwijl de cursor over de tekst gaat en het kind meeleest. Meer informatie op https://www.yoleo.nl/

Makkelijker lezen
Er worden boeken uitgegeven waarbij het technisch leesniveau relatief laag is voor de leeftijdsgroep. Deze boeken zijn makkelijk te lezen maar zijn niet kinderachtig. Deze boeken worden meestal gepromoot als boeken voor kinderen met dyslexie. Desalniettemin zijn deze boeken erg geschikt voor kinderen die geen dyslexie hebben, maar die om wat voor reden dan ook liever makkelijker boeken lezen.
Er zijn een aantal series waarvan de ‘zoeklicht’ serie van uitgeverij Zwijsen de bekendste is. Een andere serie is: ‘de kokkel’ (uitgeverij De inktvis).

Boeken
Er is een ruime keus aan kinderboeken. Leesboeken, informatieve boeken en prentenboeken. Ook voor kinderen in de bovenbouw van de lagere school zijn er veel leuke prentenboeken. Onderstaande sites kunnen misschien helpen om wegwijs te worden in het enorme aanbod.

Bas Maliepaard recenseert jeugdboeken voor Trouw, op zijn site zijn de recensies terug te vinden: https://www.basmaliepaard.nl/publicaties/trouw-recensies

Kinderboekenpraatjes is de site van Susan Venings, je kunt zoeken op leeftijdsgroep. De site bestaat al sinds 2010 en er is een grote hoeveelheid recensies te vinden.

De kinderboekengids 2014/2015 is een online magazine met veel informatie over lezen en kinderboeken: http://issuu.com/stichtingcpnb/docs/cpnb_kba14_algemeenlowres.indd

Stichting Lezen stelde voor de verkiezing van Het Mooiste Kinderboek Aller Tijden een lijst op van 99 mooie kinderboeken. http://hetmooistekinderboek.be/

JaapLeest is de recensiesite van kinderboekenliefhebber Jaap Friso. Op deze site worden nieuwe kinder- en jeugdboeken besproken. Ook is hier nieuws te lezen, vooral over nominaties en prijzen. Jaap is betrokken bij de Vlaamse kinderjury en de website Boekenzoeker. Hij is vanaf 2012 jurylid van de Woutertje Pieterseprijs en zat in de jury van de Brabantse Jeugdliteratuurprijs 2010. http://www.jaapleest.nl/

Op http://www.prentenboek.nl/tag/recensie/ recensies van prentenboeken







Wil jij deze brief aan de ouders van jouw leerlingen sturen? Gebruik dan onderstaande link voor een pdf: 
https://drive.google.com/open?id=0BzTljOLSkhJRS0p0SDR3cWNYRlE&authuser=0