Niet zwijgen rond verlies..

En toen werd ik ineens geconfronteerd met een verlies in mijn klas. De informatie die ik verzameld heb deel ik hier, met dank aan mijn fijne collega's die met tips, materiaal en begrip klaarstonden.

Een wereld vol troost

'Een wereld vol troost' is een doos met materialen en werkvormen voor kinderen van de basisschool. Er worden 15 verschillende 'verlies' thema's behandeld, onder andere: verhuizen, inbraak en diefstal, oorlog en vluchtelingen, ziekte, overlijden mens en dier, echtscheiding en afwijzing door anderen.

In de handleiding zijn naast lesfiches ook verhalen, muziek, scenario's voor poppenspel, kunst, tekeningen en gedichten te vinden.

De gedichten zijn pakkend, bijvoorbeeld deze over diefstal:
Er was een dief.
De kasten stonden open,
dingen lagen op de grond. 
Wat een rommel, 
ons huis leek wel gewond.

Het voelt nu akelig en eng:
een vreemde 
was hier in ons huis.
Hij nam de stereo mee, 

de stereo
en een heel groot stukje thuis...

(Uit: Een wereld vol troost - CEGO Pulblishers Leuven)

In het pakket ook nog het boek 'Ruimte voor verdriet' (voor de leerkracht) en twee voorleesboeken over verlies.

Gedeeld verdriet
Een zeer complete map met informatie rond het opzetten en begeleiden van rouwgroepen met kinderen. Ook als je geen rouwgroep wilt opzetten, vind je in deze map veel activiteiten voor de verschillende rouwfases die een kind doorgaat. De map is samengesteld door Riet Fiddelaers-Jaspers (http://www.rietfiddelaers.nl)


Riet Fiddelaers-Jaspers heeft 101 afscheidsgedichten bijelkaar gesprokkeld. Deze heeft ze verzameld in 'Kun je de dood ook groeten?'
Oma

Oma sterft. Althans dat denk ik,
want m'n ouders doen zo raar.
Ze is ziek en ze moet rusten;
ja, o.k., maar waarom daar?

In het ziekenhuis met serum,
al die dokters om haar heen
en m'n moeder stiekem huilen, 
ik weet niks, dat is gemeen.

Ben ik weer misschien te klein soms?
Maak je huiswerk ...speel jij maar.
Het is toch m'n eigen oma
en ik hou zoveel van haar.

door: Andre Sollie

Meer lezen?
De meest gestelde vragen over kinderen en de dood - Riet Fiddelaers-Jaspers, Renske Fiddelaers
Jong verlies, rouwende kinderen serieus nemen - Riet Fiddelaers-Jaspers
Toolkit Kind en Trauma, informatie voor leerkrachten van groep 5 t/m 8 - Eva Alisic

Prentenboeken
Dat is heel wat voor een kat - Judith Viorst & Fleur van der Weel
Een opa om nooit te vergeten - Bette Westera & Harmen van Straaten
Martha - Pieter Gaudesaboos & Lorraine Francis