Het kennisniveau van je leerlingen geeft aan wat ze kunnen met de lesstof. Kunnen ze het alleen onthouden? Of begrijpen ze het ook of kunnen ze het zelfs toepassen? Deze drie (onthouden, begrijpen, toepassen) zijn de eerste drie kennisniveaus zoals omschreven door Benjamin Bloom (Amerikaanse onderwijspsycholoog) en hij heeft nog drie niveaus omschreven: analyseren, evalueren, creëren.
Onderstaande afbeelding (afkomstig van het slo via http://talentstimuleren.nl) omschrijft deze zes kennisniveaus.

"De niveaus dienen om een onderscheid te maken in de complexiteit van het kennisniveau waar een beroep op wordt gedaan. Er wordt hiermee geen volgorde voorgeschreven waarin een bepaald niveau aan bod zou moeten komen. Bij een rijke leeractiviteit worden in ieder geval meerdere niveaus aangesproken." (eveneens van bovengenoemde site)
Deze zes kennisniveaus gebruik je voor het bepalen van de beginsituatie van je leerlingen, voor het lesdoel, voor de vragen die je gaat stellen, de activiteiten die je met de leerlingen gaat doen. Voor praktisch je hele les dus.
Best belangrijk die kennisniveaus….
Best belangrijk die kennisniveaus….