Waar te beginnen na het begin?

Waar te beginnen na het begin?
Het voorbereiden van een les begint met het bepalen van de beginstituatie.
Maar waarom moet dat eigenlijk en hoe bepaal je de beginsituatie?
Het kennen van de beginsituatie van je leerlingen is belangrijk omdat je, wanneer je weet wat het kennisniveau van de leerlingen is, je activiteiten kunt aanbieden op één niveau hoger. Dit hogere niveau wordt de zone van naaste ontwikkeling genoemd (Vygotsky).
Hoe bepaal je de beginsituatie van je leerlingen?
Arja Kerpel beschrijft dit heel duidelijk op de site van wij-leren.nl, ze noemt de volgende mogelijkheden:
1. Een gesprek met de leerlingen
2. Observatie
3. Onderzoek d.m.v. experiment
4. Sociogram
5. Toetsen en testen
6. Video-interactie
bron: http://wij-leren.nl/leerlingen-leren-kennen.php
Naast de algemene beginsituatie van de leerlingen, van jouw klas, heb je ook een meer specifieke beginsituatie. Namelijk de beginsituatie voor de les die je gaat geven.
Deze beginsituatie vertelt iets over jouw leerlingen, specifiek voor deze les. Dit hou je de hele les in je achterhoofd.
Het is dus niet alleen voor het begin van de les.
Om deze specifieke beginsituatie te bepalen kun je jezelf de volgende vragen 
stellen:
1. Welke ervaringen van de leerlingen ga je gebruiken om aan te sluiten bij de voorkennis?
2. Welke ervaringen hebben de leerlingen opgedaan waar je deze les een beroep op zal doen?
3. Wat zijn de interesses van jouw leerlingen? Denk aan sport, hobbies, muziek, spreekbeurten.
4. Wat is actueel op dit moment, dit kan zijn op school, in de buurt of de actualiteit.
Hierbij kun je gebruik maken van nieuwssites voor de jeugd:
www.ketnet.be/karrewiet
www.kits.be (voor abonnees)
www.jeugdjournaal.nl
www.kidsweek.nl
www.sevendays.nl
5. Wat moeten de leerlingen kunnen en/of begrijpen om deze les te volgen? Met andere woorden, wat is de voorkennis die ze moeten beheersen.
6. Zijn er aandachtspunten voor specifieke leerlingen?