Als je de beginsituatie van je leerlingen vaststelt, je lesdoel opstelt, je vragen, opdrachten en activiteiten bedenkt, dan kun je dat doen op basis van het kennisniveau van je leerlingen.
In deze serie van zes posts zal ik meer op de verschillende kennisniveaus ingaan; het eerste niveau 'onthouden' is hier beschreven. Het tweede kennisniveau is 'begrijpen' en het volgende kennisniveau is 'toepassen'. Ofwel het werkelijk gebruiken van de de kennis.
Als de leerling op dit kennisniveau werkt, dan kan het geleerde methoden, concepten, theorieën in nieuwe situaties toepassen. De leerling kan problemen oplossen met gebruik van noodzakelijke kennis en vaardigheden.
In je leerdoel kan dan staan:
- De leerling past concept of principes (beschrijven welk concept of principe) toe in nieuwe situaties (ook concreet omschrijven) bijvoorbeeld: het verloop van een sprookje 'goede wint van het kwaad' in verschillende situaties herkennen en verwoorden.
- De leerling pas wetten en theorieën toe in praktische situaties
- De leerling demonstreert correct gebruik van een methode of procedure, bijvoorbeeld het meten van de buitentemperatuur om aan te tonen dat water bevriest onder de nul graden Celcius
Actiewoorden die je kunt gebruiken: pas toe, demonstreer, bereken, vul aan, illustreer, toon, los op, onderzoek, pas aan, verander, relateer, classificeer, experimenteer, opstellen van plan van aanpak, aangeven van grote lijnen, aantonen.
Vragen die je kunt stellen om na te gaan of leerlingen hun kennis kunnen gebruiken:
Weet je nog een andere situatie waarin...?
(bijvoorbeeld: We hebben juist gezien dat water bevriest als het buiten vriest, weet je nog een andere situatie waarin water bevriest?)
Kun je ...categoriseren volgens...?
Welke factoren zullen veranderen als..?
Welke vragen zou je stellen aan...?
Kun je aan de hand van deze informatie (specifiek in zijn) een instructie geven over..?
Activiteiten in de klas:
illustreren van een verhaal, simulatie, beeldhouwwerk, demonstratie, presentatie, interview, poster, expositie, opvoering, dagboek, krant, werkstuk, model waarmee je uitlegt hoe iets werkt, handleiding, spel waarin ideeën van het te bestuderen object naar voren komen, voorstelling.
gebruikte website; talentstimuleren.nl
gebruikte website; talentstimuleren.nl