Kennisniveau van jouw leerlingen - onthouden

In de post 'kennisniveau van jouw leerlingen' heb ik de kennisniveaus volgens de taxonomie van Bloom beschreven.
In de volgende serie van zes posts zal ik verder op de verschillende kennisniveaus ingaan, te beginnen bij het kennisniveau 'onthouden'.

De website Talentstimuleren.nl geeft een duidelijke beschrijving van de verschillende kennisniveaus. Ik heb veel van deze site overgenomen voor deze post.

Kennisniveau 'onthouden' dus. Dit wordt ook wel het laagste kennisniveau genoemd, of lagere orde denken.
De leerling kan op dit kennisniveau informatie reproduceren, dus specifieke informatie ophalen uit zijn/haar geheugen.

De leerling kent basisbegrippen, specifieke feiten, methodes, procedures, basinspricipes.
De leerlingen kunnen deze (basisbegrippen, specifieke feiten, etc.) benoemen, specificeren, beschrijven, tonen, identificeren, verzamelen, onderzoeken, opsommen, herkennen, onderstrepen, aankruisen.

Deze werkwoorden worden actiewoorden genoemd. Bij elk kennisniveau zijn specifieke actiewoorden.
Deze actiewoorden gebruik je in je lesdoelstelling.
Bijvoorbeeld: De leerlingen kunnen de hoofdsteden van de Europese landen noemen.
De actiewoorden gebruik je ook voor de opdrachten die je de je leerlingen geeft: "(be)noem de hoofdstad van België" of in een vraag: "wat is de hoofdstad van België?" Wie, wat, wanneer zijn typische woorden die je gebruikt voor vragen op dit kennisniveau. Dit worden ook wel eerste orde vragen genoemd.

Andere eerste orde vragen kunnen zijn:
Wat gebeurde er na...?
Hoeveel...?
Wat is...?
Wie was het die...?
Benoem...?
Wat is de definitie van...?
Beschrijf de manier waarop...?
Wie...?
Wat is goed/ wat is fout?

De opdrachten in een les waarbij je kennisniveau 'onthouden' wil bereiken, zouden kunnen zijn:
een quiz, de leerlingen een "spiekbriefje" laten schrijven met definities, lijst met belangrijke gebeurtenissen, tijdsbalk, werkblad, toets, dictee, mindmap, schematisch overzicht, tabel, woordenlijst

Meer over de kennisniveaus binnenkort op de andere posts over dit onderwerp:
Begrijpen,
Toepassen,
Analyseren,
Evalueren,
Creeëren